miercuri, 4 aprilie 2012

Jocul maimuticilor!

 Faceti de doua, trei ori un gest foarte precis si simplu, in timp ce copilul va priveste, pana cand va incerca sa va imite. Cand reuseste, fiti incantati folosind apreicere verbala ( "Bravo!!"), sau bateti de palme, apoi treceti la alta miscare. De exemplu ati putea:
 -sa miscati maine in sus ca niste marionete
- sa va frecati la nas
- sa suflati obrajii
- sa sariti
- sa va bateti usor peste cap/burta/picior etc
- sa deschideti si inchideti pumnul
- sa indoiti degetul mic/mare etc
- sa bateti cu degetele de podea
    Incepand de varsta de saisprezece luni, copilul o sa imite ceea ce faceti Dvs. in viata de zi de zi. Atunci, ii puteti pune la dispozitie diferite obiecte care sa-i permita sa va imite intru totul:  telefon de jucarie, matura, oala, servieta. De fiecara data cand va desfasurati o activitate, puteti sa ii propuneti sa va insoteasca. Lasati-l sa ia obiecte care va apartin, gen palarie, esarfa, cu conditia ca acestea sa nu fie dintre acele care se pot strica. Copilului ii place foarte mult sa se deghizeze, si sa se joace "de-a cei mari"


Sa sortam si sa punem in pereche!

Punem pe o masa 10 chibrituri si 10 monede. Se mai pot folosi paste (de diferite tipuri), boabe de orez, stafide etc. Le amestecam si il rugam pe copil sa le sorteze. Chibriturile in stanga si monedele in dreapta. Atentie...sa nu scapam copilul din ochi sa nu duca la gura ceva si sa se inece.
    Putem face acelasi lucru folosind tacamuri: punem pe masa multe ligurile, furculite, linguri. Ii aratam o lingurita sii ii cerem sa faca o multime cu toate linguritele. Apoi ii aratam o furculita etc. Pentru a introduce si putina matematica il putem intreba cate gramezi s-au format. Care are cele mai multe elemente etc. Care e cea mai mare multime, dar cea mai mica? Ce trebuie sa facem sa avem multimi egale? etc...
    Mai tarziu,  putem face acelasi joc dar folosind piese de "Lego", de marime identica si in doua, trei culori diferite. 
 

Jocul cu simple cutii!

Este recomandat in timp ce gatiti sau faceti o activitate care va impiedica sa va jucati cu copilutul, dar puteti vorbi cu el. Lasati copilul sa se joace cu trei sau patru cutii de plastic care pot intra una in cealalalta. Copiilor le place la aceasta varsta sa umple si sa goleasca imediat, sa puna lucruri unele in altele. Se poate da si capacele cutiilor pentru a vedea care capac la care cutie este potrivit.
    Putem, de asemena, sa umplem o cutie cu obiecte mici. Fulgi de porumb. stafide, bucatele de paine prajita, bucati de biscuti. Pe langa faptul ca va mai ciuguli ceva, il puteti invata sa sorteze tipurile de mancare din gramajoara ( sa puna stafidele intr-o cutie, fulgii in alta etc) sau pur si simplu faceti o gramajoara langa cutie ii putem arata cum sa le ia si sa le puna inauntru, pentru ca mai apoi sa rastoarne cutia.
   Putem pune intr-o cutie mosoare de ata, bucati de material, bucati de piele, o mana de vata etc. Lucruri cu texturi diferite. O sa vedeti cat de curios va fi puiul Dvs! 
   

Cutia cu surprize!

 Ii aratam copilul o jucarie, apoi, in fata ochilor lui, punem aceasta jucarie intr-o cutie. Cutia trebuie sa fie de plastic, usor manevrabila si sa se poate inchide-deschide relativ usor. Recomandate sunt cutiile de plastic care se inchid cu 2 manere care blocheaza capacul cutiei.
     Punem apoi cutia in fata copilului si ii spunem sa caute si sa ne inapoieze jucaria. Putem complica jocul punand cutia care contine jucaria intr-o alta cutie inchisa cu capac. Sau, putem pune jucaria sub o paturica, pusa alaturi; in acest caz copilul va trebui sa inteleaga ca cutia este goala.
   Pentru copiii mai mari putem folosi un numar nenumarat de cutii. Cei mici se vor da baturi dupa primele 2-3 cutii. Insa cei mai vor persevera.

Degustatorul!

     Jocul e a doua hrana pentru copii. Jocul le hraneste mintea, le hraneste sufletul, ofera acel liant intre copil-parinte, legatura greu de destramat mai tarziu in anii de adolescenta. Prin joc se pun bazele comunicarii.
   Jocul "Degustatorul"consta in legarea copilului la ochi, iar, cu ajutorul unei lingurite sa ii dam copilului cantitati mici din alimente diferite dar care au aceeasi consistenta. (banana zdrobita, piure de cartofi, mar cu biscuite, gem, iaurt etc.) Copilul trebuie sa identifice gusturile. Jocul se poate complica, dupa un timp, dandu-i mai intai sa miroasa alimentul, si abia apoi sa il guste. Putem complica si mai mult utilizand de exemplu numai gemuri de diferite feluri, sau iaurturi de diferite feluri. Copilul trebuie ajutat sa verbalizeze senzatiile, diferentele de gust.